måndag 28 juli 2014

Book-shuffle

Fick denna fina idé av Mitt bokliga liv, nämligen en s.k. book-shuffle. Sätt en spellista på shuffle och de fem första låtarna som spelas ska en koppla till en bok som en förknippar med/påminns av låten. Eftersom jag sitter mellan två böcker och en liten lästorka just nu så tänkte jag att detta får fylla mina dagar istället till dess att någon av böckerna jag läser just nu är utlästa.

Lies - Marina and The Diamonds
Hungerspelen eftersom det vid flera tillfällen sade så många lögner. Alltså såååå många! Som läsare visste jag till slut inte ens om jag kunde lita på Katniss i princip. Skickligt skrivet!

Trouble - Neon Jungle
Min mormor hälsar och säger förlåt. Refrängen på denna låt är "I don't look for trouble but trouble looks for me" och det känns som om det stämmer så väl in på Elsa och hennes dagar i skolan. Hon försöker ju bara vara snäll och osynlig, men så blir hon mobbad ändå av de andra barnen.

Supermassive Black Hole - Muse
Liftarens guide till galaxen eftersom svarta hål finns i rymden, och Liftarens... utspelar sig (till mestadels) i rymden. Ni fattar.

Wings - Birdy
Det tog ett tag att komma på något här, eftersom jag ville komma på en bok som handlade om att flyga, eller om någon med vingar. Men så kom jag på det! Hedwig har ju vingar, och det är en himla massa ugglor i Harry Potter. Så det fick bli den!

Buzzcut Season - Lorde
Mycket mer än så av Sarah Dessen. Buzzcut season i Nya Zeeland (som Lorde kommer ifrån) är högsommaren, och Mycket mer än så utspelar sig under sommaren. Det är varmt och fint väder. Dessutom går låten ungefär såhär:
"Where all the things that we do for fun
(And I'll breathe, and it goes)
Play along
(Make believe, it's hyper real)
But I live in a hologram with you" och det känns lite som om Auden och hennes vän försöker smita från sina problem och bara försöka ha roligt, men det är ändå fejk. Om ni som läst boken förstår vad jag menar. Okej nu blev jag djup, jag borde sluta.

Ha det bra i värmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar